Nu lanseras Fiskeriet som kategorivarumärke i svensk dagligvaruhandel – ett helt nytt varumärke inom sjömat. Bakom satsningen står bolaget Fiskeriet Sverige AB, som är den del av den norska fiskkoncernen Insula. 

På mindre än fyra år har Insula byggts upp till Nordens bredaste leverantör av sjömat genom uppköp av både produktionsbolag inom fiskindustrin, tradingverksamheter och varumärken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
 
- Vi vet att sjömat är ett överlägset animaliskt protein ur hälso- och miljöhänsyn och att produkterna träffar rätt i flera megatrender, säger Benjamin Ajo, VD för Insulas svenska verksamheter. 

- Medan köttindustrin har arbetat med diversifiering av sina produkter i många år, har fiskbranschen stått ganska stilla. Här finns en spännande och stor potential som vi vill vara med och utveckla, och visa både på innovation och bredd. Med den nya satsningen Fiskeriet vill vi vara med och driva marknaden med en tydlig positionering i dagligvaruhandeln.
 
Med insikten om att svenskar äter mer godis än fisk, har Fiskeriet undersökt den svenska konsumentens inställning till fisk och sjömat för att bättre förstå vad man kan tillföra från ett varumärkes- och produktperspektiv. 

- Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning, säger Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet.

- Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker. Målet är att vi skall öka svenskarnas konsumtion av fisk från mindre än 2 gånger i veckan till det dubbla!
 
Som ett ytterligare steg i satsningen har Jörgen Bergqvist, tidigare VD för bl.a. Delicato och LEGO, rekryterats till VD för Fiskeriet Sverige AB.

- Med sin bredd och erfarenhet inom väletablerade verksamheter med varumärkespositionering och förändringsarbete i allmänhet och kategoristrategi inom konsumentartiklar och livsmedel i synnerhet, är vi övertygade om att Jörgen kommer att bidra starkt till Fiskeriets framgång, säger Benjamin Ajo.
 
- Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en idag fragmenterad kategori. Kärnan i förändringen är att skapa bättre förutsättningar för konsumenter till att äta bra och nyttig mat, säger Jörgen Bergqvist, tillträdande VD för Fiskeriet Sverige AB.

- Man pratar om att äta mindre kött och mer grönt – där har havet inte riktigt fått en chans ännu, men där ser jag en stor potential. Jag ser att Fiskeriet kommer spela en stor roll, genom ambitionen att vara ett kategoriöverskridande varumärke och kunna leda arbetet.
 
Under vecka 15 lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Läs mer på Fiskeriet.se.