Leverantörens produktportfölj kompletteras därmed med laxprodukter inom både foodservice och dagligvaruhandel.

– Med Frøya får Fiskeriet en marknadsledande produktportfölj som möjliggör ytterligare ett steg vidare i satsningen på att utveckla kategorin sjömat som helhet på den svenska marknaden. Framöver kommer vi tillsammans med Frøya att satsa på synlighet i butik och nya samarbeten som ska möjliggöra för fler konsumenter att hitta till sjömaten, säger Jörgen Bergqvist, V för Fiskeriet Sverige, i en kommentar.

Frøya använder en unik förpacknings- och kylprocess där det bara tar två timmar från hav till förpackad produkt, redo för snabb nedkylning under 0 grader. Produkterna passar till såväl sushi, sashimi, poké bowls och vanliga laxrätter.

– Samarbetet ger oss en bredare produktportfölj med fler och bättre synergier i alla led, säger Karolina Nygren, marknads- och innovationschef hos Fiskeriet.

Båda bolagen ingår i den norska koncernen Insula AS, som är ledande leverantör av sjömat på den svenska marknaden.

– I och med samarbetet och partnerskapet med Fiskeriet får vi tillgång till en marknadsledande aktör som har både kunskap, erfarenhet och kraften att nå ut brett på den svenska marknaden, säger Henrik V Andersen, vd för Frøya.

Fiskeriet producerar, säljer och marknadsför förädlad sjömat i Sverige och är cirka 100 anställda med en omsättning på cirka 1,1 miljarder. Varumärkena är Fiskeriet, Lofoten, Frøya, Lysekils, Lobster och Sjöboden allt i fisk.

Om Fiskeriet Sverige.