Varumärket Fiskeriet lanserades våren som kategorivarumärke i svensk dagligvaruhandel – ett helt nytt varumärke inom sjömat. Bakom satsningen står bolaget Fiskeriet Sverige AB, som är den del av den norska fiskkoncernen Insula.

- Medan köttindustrin har arbetat med diversifiering av sina produkter i många år, har fiskbranschen stått ganska stilla. Här finns en spännande och stor potential som vi vill vara med och utveckla, och visa både på innovation och bredd. Med den nya satsningen Fiskeriet vill vi vara med och driva marknaden med en tydlig positionering i dagligvaruhandeln, säger Benjamin Ajo, VD för Insulas svenska verksamheter. 

Fiskeriet har nominerats till svenska designpriset i två kategorier:

  • Identitet - Grafisk identitet
  • Identitet - Förpackning

Vinnaren tillkännages under prisutdelning i Svenska Designpriset 17. oktober 2019 på Rondo, Liseberg.

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation AS.